20 April 2014

Putih tak salah!




Pandangan berdasarkan pengalaman:

1    1.  Binatang tak menyerang tanpa sebab. sebab pertama of course lah binatang pemangsa yg mencari makan. Second usually untuk binatang tue mempertahankan diri mereka sendiri.
Dalam kes nie, kalo diikutkan kucing nie tak pernah keluar rumah. Mestilah kucing tue dalam keadaan ketakutan dan setiap apa yang dating menghampiri akan di katakana musuh.
Tindakan pemilik kucing yang menangkap kucing nie dengan menyelubung kucing nie pulak menambah kan perasaan takut pada kucing tue.
Kalo aku lah cara nak panggil kucing aku, aku akan bawak bekas makanan dia with his favourite food and then panggil dia slow2. Bau dan telinga kucing lebih peka dari deria rasa dia yg lain. Ada kucing yang boleh kenal tapak kaki tuan dia. Letak jek makanan dia and ketuk2 jek bekas makanan, confirm slow2 dia akan datang . tapi ini cara aku dgn kucing aku lah.
Try cari cara yg calm…jangan kasi dia lagi fobia or terkejut sebab ia akan make it worse.

2    2. If korang alami luka terbuka (luka yang boleh Nampak isi dalam tue lah) or luka gigitan
Haiwan or luka di sebabkan oleh benda tajam yang kotor or karat, please see the doctor. Jangan risau doctor takkan gelakkan ko pun. Kita tak tahu apa jenis bacteria yg ada pada benda yg mencederakan kita tue and kalo luka tue terbuka, jangkitan kuman is highly potential. Kat rumah maybe kita dah bersihkan dengan air and iodine but itu just first aid emergency Doktor akan cuci luka kita bersih2 smpai dalam and akan bagi injection tetanus. Prevention lagi baik kan? 

3   3. And rasanya if kita bela haiwan… better kita understand behavior haiwan kita tue. Kalo kita tak mesra ngan haiwan tue, haiwan tue anggap kita sebagai musuh sebab tue ia akan serang kita.

      correct me if i'm wrong. but inilah yang aku amalkan...

0 comments:

Post a Comment