09 January 2013

kata hati ini (part 39)


Epilog

            Frame gambar di atas meja di capai. Gambar dalam flight balik dari Sabah hari tue. Macam mimpi jek Epi di sebelahnya saat itu. suprise yang menjadi betul!
            “Epi sayang Farah.”
Bisikan Epi dekat ditelinganya mengejutkan dari angan.
            “Tapi kan Epi nak kahwin. Epi jangan main-main!”
            “Buat apa main-main. Don’t you realize, the girl i’m going to married is you! Epi dah lama sayang Farah. tapi Farah yang tak terima sayang Epi...”
            “Bukan tak terima... tapi...”Farah memintal hujung baju. Kalau Epi tau pasal salah faham tue. Kalaulah dia tak tersalah faham tue..
            Pecah tawa Epi melihat reaksi Farah. Jarang nak tengok Farah yang tersipu-sipu nie.“Epi tau..Amirul dah cerita. Nasib baik Epi jumpa dia masa praktikal hari tue. Kalau tak mesti Epi tak tahu sampai sekarang. Salah Epi sebab tak pernah kenalkan Farah dengan Murni. Salah Epi sampai Farah salah sangka. I’m so sorry. Kalau tak tentu kita tak perlu tunggu sampai hari nie..”
            “Siapa kata..” alamak tak nak guna kata ganti diri apa nie? “..hmm..siapa kata orang sayang dia?!”
            “I’ve heard last night. Ada orang menangis belakang dewan yer!”
            “Sarah!”
            “Bukanlah...i was there too. You love me, you miss me!”
            Farah tarik muncung panjang. Geram tambah malu.
            Epi gelak perlahan. “masa grad ari tue. Epi jumpa mak Farah. Epi dah tanya semuanya pasal Farah. Mak Farah pun cerita ada orang tak berenggang dengan anak patung itik ya!”
            “Jahat!”tangan Farah pantas mencubit pinggang Epi. Cepat Epi menangkap.
            “masa tue jugaklah Epi cakap tentang perasaan Epi pada anak dia yang seorang nie.” Hidung Farah di picit. Terkapai-kapai gadis itu menepis tangan Epi.“Farah fikir Epi kenalkan famili Epi pada famili Farah suka-suka ke? Epi mintak izin nak masuk meminang. And then... mak Farah restukan. My family and your family know about this. Amirul also. Farah jek yang kena main”
            “Jahat!.sampai hati” Ibu pun tak bagi signal awal-awal! “..tapi..farah nak sambung study...”
            “Epi tak halang..pergilah. minggu depan famili Epi datang untuk merisik dan meminang sekaligus. Kan Epi dah cakap malam tadi, in this 3 month kita pilih tarikh untuk langsung terus. Tapi kalau nak minggu depan pun boleh jugak.”
            “Gatal!” kali ini Epi tak sempat mengelak dari cubitan ketam Farah.

Perjalanan hidup memang tak diduga. Rasa macam baru semalam jek menangis. Rasa macam baru semalam jek rasa sakit cinta nie. Rasa macam baru semalam jek rasa akan hilang Epi buat selama-lamanya.
            ‘Kadang-kadang Allah hilangkan kejap matahari. Puas kita menangis mencari mana matahari kita. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah.’
            Hari ini sampai jugak. Dalam sibuk-sibuk urusan nak ke UK nie sempat jugak menyelit urusan walimatulurus nie. 2 minggu lagi nak terbang dah. Epi pun turut sama ke UK. Tapi bukan study. Dapat offer kerja di sana. Senang urusan.
            Sedap jek Sarah menyakat semalam. “Dulu terbang ke Sabah seorang, baliknya berdua. Kali nie terbang ke UK berdua, baliknya mesti berempat ya!” Amin. Moga di murahkan rezeki.
            Semalam lepas solat jumaat selamat dah akad nikah. Orang kata nikah hari jumaat nie banyak fadilatnya. Hari nie pula majlis di pihak perempuan. Minggu depan baru ke Sabah untuk majlis di rumah Epi pula. Penatnya tak terkata. Siapa kata kahwin nie senang? Dengan aksesorinya, dengan make up tebal 3 inci, dengan cameraman mintak posing cam nie lah, camtue lah. Tapi penat macam mana pun, hati senang. gembira. Lebih-lebih lagi dengan dia di sisi.
            Epi memeluk Farah dari belakang. Farah senang di manja begitu. Rasa selamat bersama Epi. Rasa di lindungi sangat. Dahi Farah di kucup lembut melahirkan rasa sayangnya yang tak bertepi.
            Akhirnya bahagia milik kita jugak. Cerita sedih takkan untuk selama-lamanya. Pasti ada bahagia di akhir perjalanan. Kalau tak jumpa bahagia, maknanya itu bukan akhirnya.
            “Epi..Farah sayang Epi..” tangan Epi di genggam erat. Dia tak mahu lepaskan tangan itu.
            Epi senyum. Kelmarin kita ketawa, lepas tue gaduh, lepas tue menangis. Tapi hari nie kita ketawa jugak. “Love you too, sayang.” Sekali lagi di kucup ubun-ubun isterinya.

“...aku tak janji tak akan kecewakan kau, aku tak janji akan gembirakan kau, aku hanya boleh janji pada kau yang aku akan menyayangi kau buat selama-lamanya...”
           
~end of the memory~
27 December 2007
0218....safni...
...........................................................................................................................................................
thanks for reading my karya until the end. i really hope that you guys enjoy it. it just a scratches on the wall extracted from unbalance mind. Ada kesilapan, teguris atau ketidakpuasaan hati. i'm really sorry.Jika diizinkanNya, I will continue my scratches.

2 comments:

RIZZNA said...

hepi ending.....yeahhh, best nye klau dpt pergi UK kannn....

auRoRa^boRealis said...

semua story ada happy ending. kalo tak jumpa happy ending, maknanya cerita tue belum berakhir lagi

Post a Comment